A czym jest projekt? Jest to tymczasowe przedsięwzięcie podjęte w celu stworzenia unikalnego produktu, usługi lub wyniku.
Projekt jest tymczasowy, ponieważ ma określony początek i koniec w czasie, a tym samym określony zakres i zasoby.
Projekt jest wyjątkowy, ponieważ nie jest rutynową operacją, ale określonym zestawem operacji zaprojektowanych do osiągnięcia pojedynczego celu. Dlatego zespół projektowy często składa się z osób, które zwykle nie pracują razem – czasami z różnych organizacji i z wielu regionów.
Rozwój oprogramowania usprawniającego proces biznesowy, budowa budynku lub mostu, pomoc po klęsce żywiołowej, ekspansja sprzedaży na nowy rynek geograficzny – wszystko to są projekty.
A wszystko to musi być fachowo zarządzane, aby dostarczyć na czas wyniki zgodne z budżetem, naukę i integrację, których potrzebują organizacje.
Zarządzanie projektem to zatem zastosowanie wiedzy, umiejętności, narzędzi i technik do działań projektowych w celu spełnienia wymagań projektu.
Od zawsze dziedzina ta była praktykowana nieformalnie, ale zaczęła się wyłaniać jako odrębny zawód w połowie XX wieku. Przewodnik PMI określa jej powtarzające się elementy:
Procesy zarządzania projektami dzielą się na pięć grup:
- Inicjowanie
- Planowanie
- Wykonywanie
- Monitorowanie i kontrolowanie
- Zamknięcie
Wiedza na temat zarządzania projektami opiera się na dziesięciu obszarach:
- Integracja
- Zakres
- Czas
- Koszt
- Jakość
- Dostarczanie
- Zasoby ludzkie
- Komunikacja
- Zarządzanie ryzykiem
- Zarządzanie interesariuszami

Oczywiście całe kierownictwo zajmuje się nimi. Ale zarządzanie projektami kładzie szczególny nacisk na cele, zasoby i harmonogram każdego projektu. O wartości tego ukierunkowania świadczy szybki rozwój zarządzania projektami na całym świecie:
- jako uznana i strategiczna kompetencja organizacyjna
- jako przedmiot szkolenia i edukacji
- jako ścieżka kariery