Co robi stylista?

Za stworzenie „stylu” odpowiada stylista. Ok, wiem, że to brzmi niejasno, ale zasadniczo stylista decyduje, co model ma na sobie i JAK to nosi. Główne role stylisty można zasadniczo podzielić na te trzy kategorie:

  • Stylizacja redakcyjna / Stylizacja do sesji zdjęciowych
  • Doradztwo marki
  • Stylizacja gwiazd
Katie Grand, Gisele, Louis Vuitton, fashion advertising, styling

1. Zacznijmy od stylizacji redakcyjnej / stylizacji do sesji zdjęciowych. Kiedy stylista pracuje nad sesją zdjęciową, w zasadzie wybiera ubranie, dodatki i / lub ogólny „wygląd” modelki do sesji. W przypadku sesji zdjęciowej stylista otrzyma wskazówki od magazynu lub dyrektora artystycznego, co do tematu (wiosenno-letnie jaskrawe kolory, nadruki zwierzęce itp.) i jakie marki powinny zostać zaprezentowane. Pamiętaj, że marki prezentowane w błyszczącym magazynie to głównie marki, które się reklamują, więc magazyn musi upewnić się, że otrzymają one artykuły redakcyjne. 

Gdyby rozkładówka miała mieć 6 stron i prezentować 5 strojów, stylista normalnie wyciągnąłby co najmniej dziesięć stylizacji, prawdopodobnie więcej. Nigdy nie wiadomo, jak sprawy potoczą się w ciągu dnia i ważne jest, aby istniały alternatywy, jeśli nie wszystko pójdzie zgodnie z planem. Aby zaprojektować stroje, stylista poszuka pomysłów w lookbookach, skontaktuje się z PR i salonami, a czasem pobierze je bezpośrednio ze sklepów. Lookbooki to katalogi kolekcji projektantów, więc styliści czasami używają po prostu Style.com lub czegoś podobnego, aby zobaczyć, co każdy projektant umieścił na wybiegu. Jeśli stylista znajdzie coś, czego chce użyć, dzwoni do agencji lub działu PR marki i prosi o dany produkt. Przedmiot może niekoniecznie być dostępny, ponieważ może znajdować się w innym kraju lub służyć innej sesji, więc należy to najpierw potwierdzić. Jeśli jest dostępny, stylista wyśle ​​go do biura lub odbierze go sam.

Styliści będą również kontaktować się z agencjami PR lub salonami marek w przypadku poszukiwania odzieży lub akcesoriów do sesji. To może działać na dwa sposoby. Mogą zadzwonić i powiedzieć „Robię sesję ze zwierzęcymi wzorami, czy masz coś, co można wykorzystać w sesji?”, a PR wyciągnie wszystkie odpowiednie produkty i pokaże je styliście. Inną opcją jest wizyta stylisty w salonie i przeglądanie kolekcji.

Jeśli stylista ściąga produkty bezpośrednio ze sklepu (może się to zdarzyć, jeśli używa elementów vintage), wtedy odwiedza sklep, wybiera przedmiot i zostawia depozyt lub płaci za artykuł i otrzymuje zwrot pieniędzy, gdy zostanie zwrócony.

Po wybraniu wszystkich ubrań i akcesoriów stylista musi upewnić się, że bezpiecznie dotrą one na sesję (co może być dość problematyczne, jeśli sesja odbywa się bardzo daleko i wymaga 5 walizek z ubraniami transportowanych przez pół świata). ) W dniu sesji stylista musi upewnić się, że ubrania są gotowe do zdjęć (wyprasowane, czyste itp.), a także będzie odpowiedzialny za wybór strojów i ułożenie ich na modelce zgodnie z planem (upewnia się, że przedmiot estetycznie leży, nie jest pomarszczony itp.). Stylizacja obejmuje również „styl” ubioru: czy góra zwisa z ramienia, czy koszula jest do połowy schowana, czy skarpetki są zwinięte przy kostkach… To wszystko bardzo ważne elementy sesji zdjęciowej. Ta sama rola może dotyczyć reklam telewizyjnych, teledysków, a nawet filmu i telewizji.

I nie myl stylisty z dyrektorem artystycznym, bo to zupełnie inne role. Dyrektor artystyczny wybiera i kieruje tematem sesji zdjęciowej (w efekcie kieruje całym zespołem), natomiast stylista zajmuje się tylko ubiorem i dodatkami, czyli wyglądem modelki. Nie każda sesja ma dyrektora artystycznego, ale w przypadku kampanii reklamowych i dużych projektów komercyjnych zawsze będzie taki dyrektor artystyczny.

2. Doradztwo marce to kolejna rola stylisty. Wiąże się to z kilkoma elementami, niektóre marki zatrudniają stylistów na cały proces (np. Emmanuelle Alt odegrała dużą rolę w kształtowaniu Balmain), a inne zatrudniają stylistę na koniec procesu kolekcji, kiedy większość ubrań została zaprojektowana, ale potrzeba kogoś, kto pomoże im dopiąć wszystko na ostatni guzik.

3. Stylizacja gwiazd to dziedzina, z którą najmniej jestem zaznajomiona, ale nie wymaga ona wyjaśnień. Stylista może na stałe współpracować z celebrytą (ubierając go na co dzień i na imprezy) lub może pracować z nim po prostu przy specjalnych okazjach, np. imprezach. Ubierając celebrytę na wydarzenie, stylista musi wziąć pod uwagę markę (czy celebryta ma jakieś relacje z marką, którą musi wspierać?), aktualne trendy i przekaz (czy chce szokować, sprawić, by celebryta wyglądał bardziej „przyzwocie” itp…). Jest to również trudne stanowisko do zdobycia (cóż, wszystkie dobre prace związane ze stylizacją są dość trudne do zdobycia).